Nedosažitelný a možná opomíjený, přesně tak vnímá česká veřejnost interiérové designéry ale přitom dokážou zázraky s každým prostorem. Využijí jeho potenciál ve kterém se budete cítit skvěle a bude Vás inspirovat, jak říká designérka Jarmi Wood.
Jaká je vlastně role designéra a opravdu jsou jejich služby drahé jak si veřejnost stále myslí? O tom si popovídáme s interiérovou designérkou Jarmi Wood, MBA. Která se stala dvorní designérkou našeho titulu a bude nás provázet ve všech vydáních v následujícím roce.
Jarmi, pojďme hezky od začátku, jak jste se k interiérovému designu dostala a co Vás k němu vedlo?
Můj příběh je velmi pestrý a kdo mě zná ví, že můj život docela jízda. Nenudím se, jsem akční. Často se nebojím jít na hranici rizika a miluji adrenalin, nicméně to mi bylo právě minulý rok osudný (celý životní příběh najdete na www.deerliving.cz pozn. redakce). Ale jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré a právě tří měsíční životní restart díky vážnému úrazu mě přivedl k hlubokému zamýšlené a po 18 letech kdy jsem průměrně téměř 14 hodin denně věnovala marketingu, PR v rámci své agentury jsem došla k závěru, že je čas se posunout dál a věnovat se tomu co ve mně dřímá od dětství stejně jako marketing, tedy cit pro design, interiér a vnímání prostředí ve kterém se právě nacházíme. Po uzdravení jsem se přihlásila na školu designu a hned po dostudování jsem měla možnost zapojit se do několika rezidenčních projektů.
Jak je podle Vás role interiérového designéra důležitá?
Na začátku je dobré si říct, zda jde o roli designéra pro rezidenční projekt nebo komerční, každá z těchto rolí má svá specifika, jiné potřeby a priority. Nicméně obě role zastávají stejný princip. Ukázat klientovi možnosti, jak nejlépe využít daný prostor tak aby splňoval představy a potřeby a celý interiér byl propojený, kompaktní a přitom měl přidanou hodnotu jak ještě více z daného prostoru vytěžit, co by třeba klienta nenapadlo. K tomu slouží designér, aby mu tyto možnosti ukázal.
Jak vypadá spolupráce mezi klientem a designérem? Bere designér ohledy na přání klienta?
Začnu druhou částí otázky. Je nesmírně důležité, naslouchat a vnímat potřeby a přání klienta. Protože daný prostor nebudeme obývat my, ale klient nebo v případně komerčního prostoru návštěvníci,klienti, zaměstnanci. Tudíž ano, bereme ohledy ale stále si nás klient najímá proto, abychom vytěžili z prostoru maximum a dali mu očekávaný výraz s třeba ještě nějakou třešničkou na dortu, jak se říká. Tedy základ je naslouchat, tudíž první schůzka je o seznámení a vyslechnutí, následně je to na nás designérech připravit mood board a podklady aby si klient dokázal představit náš záměr s daným prostorem a následně společně na dalších schůzkách ladíme dle jeho odezvy do finální podoby. Samozřejmě se můžeme pustit do realizace a tedy klientovi zajistit celý projekt na klíč.
Vnímání interiérového designu se u nás bere stále jako nedosažitelná služba, je tomu opravdu tak?
Je pravda, že na českém trhu se služba interiérového designu vnímá jako luxusní služba a často si proto lidé zařizují své prostory sami dle vlastního uvážení. Nicméně pak nastává situace, že je to stojí kolikrát více peněz, protože kupují kousky a dělají stavební úpravy ve kterých se později necítí dobře a nakupují nové vybavení a nebo dokonce přestavují prostory. Je to tím, že stále jim tam jakoby něco vadí a nesedí. Tudíž když spojí své představy s profesionálem a ten jim v jejich spolupráci navrhne interiér, který by je samotné nenapadl, odpadají pak starosti a další finanční náklady v blízké budoucnosti. Služba designéra je většinou v řádu procent hodnoty daného prostoru a to se myslím vyplatí, když víme, že daný prostor chceme alespoň 10 – 15 let obývat.