Napište, co hledáte

Exkluzivní vánoční průzkum

Share

IKEA PE383891 lowČeši hojně zapojují své děti do vánočních příprav a své domovy zdobí dekoracemi již se začátkem adventu. Vánoce si chtějí užít společně a domácnost a stromečky mají vyzdobené až do svátku Tří králů. Předvánoční průzkum, který pro společnost IKEA realizovala agentura Perfect Crowd v ČR, SR a Maďarsku, ukázal, jak se lidé v těchto zemích připravují na svátky a jak tráví Vánoce.

Vánoce a děti

Průzkum ukázal, že děti se velmi často zapojují do vánočních příprav. „Nejoblíbenější je zdobení stromečku, který děti společně s rodiči zdobí v 78 % domácností. Následuje pečení cukroví v celkem 73 % rodin a 63 % rodin s dětmi společně zdobí svůj domov vánočními dekoracemi,“ prozrazuje Ondřej Kraus, který se v IKEA Česká republika zaměřuje na průzkum lokálního trhu a trendy v oblasti bydlení. Přibližně polovina rodičů spolu s dětmi vyráží na předvánoční procházky a třetina jich společně nakupuje dárky pro další členy rodiny. Během Štědrého dne děti nejčastěji pomáhají chystat s rodiči sváteční jídlo (65 %), chodí s rodiči během Štědrého dne na společné procházky (55 %) a třetina dětí se baví vánočními tradicemi a zvyky.

IKEA pruzkum detska prani

 

Skrýše pro vánoční dárky a útraty

Více jak polovina Čechů dle průzkumu schovává dárky před Vánoci do skříní (55 %), přibližně stejné množství na několik různých míst v bytě či domě (49 %) a pod postel 17 % z nás. Mimo svoji domácnost dárky nechává do Štědrého dne téměř 21 % respondentů – nejčastěji je ukládají na půdu, do sklepa, či je nechávají v kanceláři, u přátel nebo v garáži či autě. A jak se rodiče dozvědí, co si jejich děti přejí? Spoléhají hned na několik možností. „Bezmála 80 % rodičů se o přáních dětí dozvídá tou nejradičnější cestou – prostřednictvím dopisu Ježíškovi. Dalších 53 % při povídání s dětmi a 21 % i prostřednictvím prarodičů, kterým se děti svěřují,“ říká Ondřej Kraus. Ostatní možnosti včetně získávání informací z Facebooku či elektronickou cestou rodiče prakticky nevyužívají.

Přibližně třetina rodičů se chystá za dárky pro své děti utratit více než 4 000 Kč. Další třetina v rozmezí od 2 000 do 4 000 Kč. Nejvíce dotázaných českých rodičů (39 %) se chystá koupit svým dětem 3–4 dárky, dalších 29 % dětem koupí 5–6 dárků. Češi k nákupu dárků pro sebe a své blízké zároveň prozradili, že třetina z nich letos určitě koupí nábytek i bytové doplňky. Dalších 35 % z nich o tomto dárku též uvažuje. „Zákaznici podobně jako v předchozích letech již nyní nakupují dekorace, potřeby ke stolování a bytové doplňky. Zároveň ale sledujeme i zvýšený zájem o nábytek do ložnic a kuchyní, náledují obývací pokoje,“ prozrazuje k aktuálním preferencím Kraus.

IKEA pruzkum schovavani darku LIKEA pruzkum zdobeni stromecku L

 

S přípravami začínají Češi brzy

Na Vánoce se Češi těší a bezmála polovina respondentů začíná s výzdobou svých domácností již se začátkem adventu nebo v listopadu. Pouze třetina až v týdnu před vánočními svátky. „Už od prvního adventního víkendu vidíme nárůst počtu zákazníků v obchodních domech a zvyšuje se hlavně počet rodičů s dětmi, kteří společně vybírají vánoční dekorace či osvětlení,“ dodává Ondřej Kraus. Oproti tomu na Slovensku začíná nejvíce dotázaných s výzdobou v týdnu před Vánoci (52 %) a v Maďarsku nechávají výzdobu domácnosti na poslední chvíli, tj. zdobí během Štědrého dne (17 %). Jen 4 % Čechů pak svůj byt nebo dům nezdobí vůbec. Vánoční výzdobu odstrojuje více než polovina českých domácností po svátku Tří králů (58 % dotazovaných) a další pětina z nich si ji nechává dokonce ještě déle.

IKEA pruzkum konec vanocni vyzdobyIKEA pruzkum zacatek vanocni vyzdoby L
Pozn. Průzkum pro společnost IKEA realizovala agentura Perfect Crowd v ČR, SR a Maďarsku v listopadu 2013 a v rámci reprezentativního vzorku respondentů podle pohlaví, věku, vzdělání a regionu.

KEA je společnost se švédskými kořeny vyrábějící bytové zařízení. V roce 1943 ji založil Ingvar Kamprad. Naším krédem je „vytvářet lepší každodenní život pro většinu lidí“. Z obchodního hlediska si klademe za cíl nabízet širokou škálu kvalitně navrženého a funkčního vybavení do domácností za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co možná nejvíce lidí. IKEA má celkem 337 obchodních domů ve 40 státech/oblastech, z nichž 40 obchodních domů vlastní a provozují držitelé licence mimo IKEA Group. Obchodní domy IKEA Group ročně přivítají celkem 590 milionů návštěvníků.

Více informací naleznete na www.IKEA.com   

TEXT:PLEON Impact  
FOTO: www.IKEA.cz 
ZDROJ: www.IKEA.cz