Americký realitní sen se přesunul do českých luhů a hájů. Řeč není o ničem jiném než o renomované firmě Home Staging, která teprve nedávno pronikla na český realitní trh. O firmě, která klientům nabízí profesionální sofistikované služby zahrnující přípravu objektů k prodeji či k pronájmu s cílem o co nejatraktivnější prezentaci nemovitosti na realitním trhu.
Staging vznikl jako samostatná služba ve Spojených státech během 70. let 20. století. Po expanzi na další světové trhy se v roce 2010 usídlil v rámci firmy Home Staging s.r.o. i v České republice, kde se mu zatím poměrně daří.
Majitelkou a zakladatelkou firmy Home Staging v ČR je interiérová designérka a profesionální konzultantka stagingu paní Jitka Kobzová. Právě v Londýně, jedné ze současných „stagingových kolébek“, studovala u nejznámějších stagerů, mezi které patří Barb Schwary, Debra Gould a mnozí další.
Samostatný koncept stagingu nesouvisí se stavem nemovitostí, ani tak s bytovým návrhářstvím. Jedná se čistě o naaranžování interiéru tak, aby výsledkem byl rychlý prodej či pronájem nemovitosti za co nejvyšší možnou cenu. Potencionální zájemci o byt či dům si po provedení stagingu mohou lépe představit budoucí perspektivu prostoru a jeho možné uspořádání. Profesionální naaranžování prostorů vyvolává v člověku pocit příjemné atmosféry, která by mohla tvořit jeho budoucí domov. Přestože se jedná o relativně novou službu, stále více a více klientů začíná služby stagingu využívat. Jednou z příčin je i přesycenost realitního trhu, kde mezi nabízejícími vzrůstá soutěživost a s tím i rivalita a snaha o vyniknutí.
Jelikož je v mnoha ohledech český trh od toho zahraničního odlišný, zeptali jsme se na několik názorů a užitečných rad přímo paní Jitky Kobzové, majitelky a zakladatelky firmy.
Home Staging je znám svou úspěšností především v zahraničí, například ve Spojených státech a Velké Británii. Jak jsou na tom Češi s využíváním služeb stagingu v porovnání právě třeba s těmito zeměmi?
Češi se s Home Stagingem teprve seznamují, jedná se o novou službu, která potřebuje chvíli čas, aby zde získala místo, které jí náleží. Zatím vůbec není možné srovnání se Spojenými státy nebo velkou Británií. Nicméně povědomí o Home Stagingu se tu pomalu zvyšuje a již dnes v nabídce realitních kanceláří najdete řadu nemovitostí, které prošly rukama zkušeného stagera.
Jaký názor máte na současný český trh s nemovitostmi?
Kultura skutečného realitního trhu se tu začala plně rozvíjet až v 90. letech minulého století a od té doby urazila velký kus cesty. Přesto se stále setkávám s míněním, že každá nemovitost si svého kupce jednou najde, tak proč se snažit víc. Ale to je naprosto špatně! Naopak, dobrý realitní agent by měl být vždy o krok napřed, snažit se, aby jím nabízené nemovitosti vyčnívaly z běžné nabídky, měl by být schopný klientům vysvětlit, že investice do Home Stagingu se rozhodně vyplatí, protože takové nemovitosti se prodávají rychleji a za dobrou cenu. Až si tohle lidé pohybující se na realitním trhu uvědomí, získá prodej a pronájem nemovitostí zcela jiné dimenze.
Komu doporučujte využít služeb stagingu a pro jaké typy nemovitostí jsou vaše služby vhodné?
Home Staging je vhodný pro každého, kdo chce prodat nebo pronajmout nemovitost. Hodí se stejně tak pro nemovitosti určené k bydlení jako pro nemovitosti komerčního charakteru. Často se setkáváme s názorem, že Home Staging je příliš drahý. To je možná nutné uvést na pravou míru. Změny, které Home Stager navrhne, jsou finančně nenáročné, náročná je však práce, kterou Home Stager odvede. A věřte, že zkušený Home Stager snadno odhalí, že se o staging pokoušel někdo, kdo s ním nemá dosud velké zkušenosti. Tak velký to je rozdíl ve výsledné práci.
Při procesu stagingu se zaměřujete i na tzv. odosobňování. Na jaké konkrétní věci si při tomto procesu musíte dávat pozor a na co nesmíte zapomínat?
Interiér nabízený na realitním trhu by neměl prodávat něčí domov nebo vyjadřovat vkus předchozího majitele. Musí odhalit svůj potenciál a budoucímu majiteli nabídnout místo, které by snadno mohlo naplnit jeho představy o bydlení. Nemovitost musí působit čistě a útulně, důraz se klade na světlo, především na vnitřní osvětlení. Home Stager pracuje hlavně s prostorem. Čím více je prostoru, tím lépe. Někdy je třeba vymalovat, jindy třeba mírně přeskupit nábytek. Nakonec se odstraňují osobní věci, sbírky, rodinné portréty a podobně, které se dají naskládat do krabic a připravit ke stěhování. Home Staging není nic složitého, jedná se však o velice důmyslný proces úkonů, které ve svém důsledku vytvoří interiér připravený k prezentaci na realitním trhu. Těžko říct, který z nich je důležitější nebo na který se nesmí zapomenout. Důležité jsou všechny.
TEXT: Hana Treutlerová, redakce Own Home
FOTO: Home Staging s.r.o.