europäische zentralbank kryptowährung kryptowährung als assetklasse bianchi kryptowährung langfristig oder krzfristig beste kryptowährung für gtx 980 wie kauft man kryptowährung
Stránka se načítá...

Napište, co hledáte

02.Zdravý spánek

Share

man sleeping1Dříve než si povíme veškeré podrobnosti o tom, co by měla správně navržená postel splňovat, rozebereme si fáze spánku. 

Spánek se skládá z opakujících se cyklů (fází): bdění, usínání, středně hluboký spánek, velmi hluboký spánek a snění (REM fáze). Cyklus trvá 80 – 110 minut. Normální spánek se skládá v první polovině ze 2 – 3 úseků hlubokého spánku, které jsou od sebe odděleny krátkým úsekem snění (REM fáze cca 10 minut). V druhé polovině není hloubka spánku již taková a úseky snění jsou delší.

Spící osoba vykoná za noc 20 – 60 částečných nebo úplných změn polohy (tzv. motorika spánku). Struktura poloh při spánku činí cca 50% spaní na boku ( z toho 32% spaní na pravém boku, 18% na levém boku), 44% spaní na zádech, 6% spaní na břiše. Během spánku se mění tělesná teplota i EEG.

Při zdravém spánku, který obsahuje všechny spánkové fáze včetně REM fáze, dochází k regeneraci fyzických sil, ale také k ukládání celodenních poznatků do paměti a tím i k odpočinku psychickému. Organismus dokáže zregenerovat za 3 cykly, lepší je 5 cyklů.

Když pasivně ležíme a spíme, zatímco naše lůžko aktivně pracuje pro nás, pokud jsme nepožili mnoho alkoholu, drogy či nějaké špatné uspávací prostředky, vstaneme po spánku osvěženi na těle i na duchu. Proto je nutné věnovat maximální pozornost lůžku.

couple-sleeping-in-bedREM spánek je překlad z angličtiny (“Rychlé pohyby očí”), také se tomuto spánku říká spánek paradoxní. Člověk spí, má sny, není – li však v tom období probuzen, nepamatuje si je. Je těžko probuditelný, oči se pohybují, jako by sledovaly snový film. V tu dobu se do paměti (jako na počítači) ukládají vjemy a zážitky a třídí se myšlenky z uplynulého dne. Množství REM spánku v procentech z celého spánku se mění podle věku. Miminko, které si musí vše ukládat do paměti, má téměř 100 % spánku spánek REM. U lidí, kteří žijí jednotvárným životem bez vzruchu a mají malou fantazii, je již REM spánku jen málo.

Lehací nábytek hraje v procesu bydlení jednu z nejdůležitějších rolí vzhledem ke své funkci a k časové délce jeho použití. Spánek není ztráta času nebo náš nepřítel, ale umožňuje plnohodnotné využití zbytku času. Nesprávné situování lůžka v místnosti a nesprávně řešená lehací plocha nezabezpečí dobrý spánek a mohou mít dokonce špatný vliv na zdravotní stav uživatele. U dobrých lehacích ploch je páteř uložena ve svém přirozeném individuálním tvaru. Spíme – li v příliš měkké nebo příliš tvrdé posteli, je páteř celou noc nepřirozeně prohnutá a ráno nás bolí. Správný spánek můžeme ovlivnit splněním řady požadavků. K nim patří především optimální konstrukce lehací plochy, tepelný komfort a hygienické požadavky, zdravotní nezávadnost použitých materiálů, prostorový komfort lůžka, psychický komfort, orientace lůžka v interiéru a vhodné ukládání lůžkovin. 

(Zdroj: ATON, Foto: Pixmac.cz)

—————————————————————————————————————————————

Další články:

cs → cs
Spánek
 
Předchozí článek
Další článek