Příběh módní návrhářky Blanky Matragi bude jednou součástí sbírky pohádek Tisíce a jedné noci. Je tak neuvěřitelný a přece skutečný. Píle a talent jí otevřely dveře nejednoho paláce ` v Perském zálivu. Náš rozhovor přináší jen střípky z jejího bohatého života. A střípky to také opravdu začalo v jedné sklářské rodině…
Pocházíte ze sklářské rodiny. Nesete si životem nějakou zkušenost či radu, kterou vám předal váš tatínek?
Tatínek mě naučil, že ať dělám cokoliv, musím to dělat naplno a srdcem. Poctivost a preciznost jsou hodnoty, které si nesu celý život. Naučil mě velkému respektu k tradičnímu řemeslu.
Středoškolské vzdělání jste úspěšně zakončila na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Železném Brodě. Bylo tehdejší setkání s profesorem Stanislavem Libenským osudové?
Bylo to setkání velmi inspirativní. Měl dar probudit v mladých lidech cit pro krásu a proporce. Díky němu jsem pochopila, že světlo a barva jsou důležité u sochy ze skla, stejně jako u šatů z hedvábí.

Model z jedné z nejslavnějších kolekcí Elements, která byla inspirována sílou živlů. Vyjadřuje poselství designérky: Ochraňujme si naši planetu!
Studovat ateliér oděvního výtvarnictví na VŠ UMPM v Praze je snem mnohých mladých lidí, kteří se chtějí věnovat navrhování módy. Co vám studia u profesorky Zdenky Bauerové dala?
Dala mi pevné základy, disciplínu a hluboké znalosti konstrukce oděvu. Naučila nás, že nestačí vytvořit krásu, že oděv není jen ozdoba těla, ale architektura z látky.
Ještě jedno setkání během studií vám zásadně ovlivnilo život…
Ano, osudové setkání s mým budoucím manželem Makramem. Díky němu jsem se hned po studiích ocitla v Libanonu, v místě, kde se setkává Východ se Západem. Byla to pro mě nová kultura, nová energie, impulzy a obrovská inspirace. Otevřel se mi nový svět.
Jak jste začínala jako tehdy neznámá návrhářka?
Začátky byly těžké a krásné zároveň. Přijela jsem do neznáma, ale s velkým odhodláním a s velkou podporou mého manžela. Byla jsem překvapena nákloností libanonských žen k originalitě. Postupně jsem si vybudovala salon a získala klientelu, která rychle ocenila moji kreativitu.
Jaké bylo vaše první setkání s perskou princeznou?
Na toto setkání nikdy nezapomenu. Byla jsem plna očekávání, ale i pokory. Věděla jsem, že vstupuji do světa s hlubokými tradicemi, ceremoniály a symbolikou. Překvapilo mě, jak otevřená byla princezna vůči modernímu pojetí elegance, pokud bude zachována její důstojnost a ženskost. Hned jsem cítila, že se naše pojetí estetiky potkává. Ona milovala luxus detailu i originalitu návrhu, já miluji příběh, který šaty vyprávějí.

Za každým modelem stojí desítky, někdy až stovky hodin lidské práce: od návrhu přes tvorbu střihu a ruční barvení látky až po pracné výšivky.
Musela jste při návštěvě přizpůsobit svůj oděv vzhledem k jejich kulturní tradici?
Naopak, moje klientky ode mne očekávají evropský design, originální, ženský, ale stále elegantní, respektující jejich svět. Mnohdy je zaujme i neobvyklá kombinace součástí mého oděvu. Na prvním setkání jsem měla světlé kožené kalhoty s hedvábnou šifonovou halenkou, zajímavě kombinovanou s kůží.
Jak klientka reagovala na návrh modelu? Můžete přiblížit tuto situaci?
Každá žena chce být výjimečná. Při setkání s klientkami předkládám velký výběr módních návrhů, látek, výšivek, a pozoruji jejich reakce. Vše je o dialogu a vzájemném propojení při finálním návrhu.

Oceán – model jakoby stvořený z mořské pěny.
Který model vám otevřel dveře k nejbohatším arabským rodinám?
Byly to velmi unikátní, nákladné svatební šaty, vytvořené na zakázku pro prvorozenou dceru lídra Spojených emirátů. Zadání bylo téma Tisíce a jedné noci. Byly ode mne pastelově podmalovány s velmi jemnou výšivkou zlatými nitěmi, perlami, kameny a reliéfními květy. Této svatby v Abú Dhabíi se zúčastnily tisíce vzácných hostů. Od této chvíle mám otevřené dveře u nejvlivnější klientely. Největším překvapením pro mě bylo, když tyto šaty královská rodina věnovala na moji výstavu v Obecním domě v Praze.
Čím slavné značky a tvůrce, jako je Dior či Jean-Paul Gaultier porážíte? Je to cena, nápad, propracovanost modelu?
Cena nikdy nebyla mým trumfem. Vítězím originalitou, autentičností a osobním přístupem. Každý model je jako obraz, neopakovatelný, živý, nadčasový. Myslím, že právě v tom je rozdíl mezi módou a uměním. Netvořím podle trendů, ale podle emocí ženy, která šaty bude nosit.
Za každým modelem se skrývá tvrdá práce, od návrhu přes tvorbu střihu a ušití po malování a vyšívání. Jak se na jednotlivých modelech podílíte dnes a jak tomu bylo v začátcích?
Na začátku jsem dělala hodně sama. Od návrhu po ušití. Dnes mám tým, ale stále kontroluji každý detail. Kreslím návrhy, maluji na látky, hlídám krejčí, navrhuji a kontroluji výšivky. Tvůrčí proces je pro mne zásadní. Základem úspěchu je nápad, zároveň ale perfektně odvedená práce. Každý můj model nese můj rukopis.

Skleněný model šatů, inspirovaný opartem, uvedlo do své síně slávy Muzeum rekordů a kuriozit. Model je černobílý a v reálné velikosti.
Vaše modely svědčí o nevyčerpatelné inspiraci. Váš rukopis jako by vycházel z pozorování mořského příboje. Odkud čerpáte inspiraci?
Z historie, architektury, hudby …. Nejvíce z přírody, z pohybu moře, z barev oblohy, tvaru rostlin. Proto vznikla i moje kolekce Elements – Země, Oheň, Voda, Vzduch, která je manifestem síly živlů a nevyčerpatelným zdrojem inspirace. Tato kolekce je mým vzkazem světu, abychom si naši planetu ochraňovali.
Domov znamená hlavně naše blízké, ale také spoustu drobností a vzpomínek. Existuje nějaká vzpomínka z dětství, která vás přivedla k navrhování motivů povlečení?
Určité barevné střípky, zážitky z přírody, z dětství, které se velmi příznivě promítají do kompozic na povlečení. Jejich energii, krásu a barvy jsem chtěla přenést do každodenního života a přiblížit se tak všem.
Setkaly jsme se na výstavě v Obecním domě v Praze, kde představujete svoji výstavu nazvanou Timeless. Můžete o ní prozradit něco bližšího?
Na této výstavě jsou vystaveny moje modely originálních večerních a svatebních šatů od 80. let po současnou tvorbu. Unikátní jsou tři modely darované z královských paláců v Perském zálivu. Kromě šatů jsou k vidění i módní doplňky, moje grafické návrhy, výšivky, sklo porcelán, šperky, sochy, skleněné reliéfy, lustry. Také vzácné skleněné šaty zapsané v knize rekordů. Katalogy, knihy, grafické návrhy modelů a módní a doplňky je možné si na výstavě zakoupit. Velice oblíbené jsou prohlídky expozice, kterými návštěvníky sama provázím.

Grafický list nazvaný RED je dostupný s podpisem autorky Blanky Matragi.
Máte nějaké vánoční přání?
Je mi velice líto, že moje obsáhlá výstava v Obecním domě v Praze bude v roce 2026 končit. Moc bych si přála, aby se našel partner, investor, který by založil muzeum Blanka Matragi s odkazem pro další generace.
Vaše krédo zní: Nezastavovat se. Nezakrnět, nezaseknout se v tom, co už člověk dokázal a co funguje… Nabízí se otázka, na jakém projektu pracujete dnes?
Kromě navrhování nových oděvních kolekcí vytvářím návrhy bytového textilu, spolupracuji v oblasti průmyslového designu, hlavně v oblasti skla. Zároveň tvořím návrhy pro interiéry i exteriéry, protože věřím, že krása patří do každodennosti.

módní návrhářka, designérka