Společnost Lasvit je předním výrobcem luxusních světelných konstrukcí, skleněných instalací a kolekcí světel, jimž se dostalo mnohých ocenění a zároveň pokračuje v tisícileté tradici českého sklářství.
A za tímto úspěchem nalezneme Leona Jakimiče, zakladatele a prezidenta této nadnárodní firmy z Nového Boru na severu Čech.
Lasvit je dnes předním návrhářem a výrobcem vlastních modelových ručně foukaných objektů, které dekorují a osvětlují doslova všechny kouty světa. Počínaje dubajským metrem, veřejnými prostory, hotelovými halami až po interiéry soukromých rezidencí. Jejich jedinečnost a profesionalita pronikla i do těch nejvzdálenějších míst. Není divu, jako svůj cíl si totiž vytyčili vytvářet dokonalý zážitek skloubením světla, skla a designu.
Právě samotného Leona Jakimiče jsme se na jeho začátky, na budoucí vize, plány a celkový koncept Lasvitu zeptali.
• Jak probíhaly první kroky Lasvitu a co stálo u zrodu společnosti?
U zrodu byli skvělí lidé, kteří táhli za jeden provaz. Dále tam byla hromada nadšení a snaha dělat sklo a design jinak, než ostatní.
• Jaké byly počátky Vaší kariéry v designovém a průmyslovém světě? Byly chvíle, kdy jste si myslel, že všechno vzdáte a začnete se věnovat něčemu jinému?
Od začátku mě to bavilo a úplně pohltilo. Oba rodiče dělali se sklem prakticky celý život, prastrýc byl brusič skla. Nikdy mě nenapadlo dělat něco jiného než sklo. Díky své sestřenici Denise Myskové, grafické designérce, jsem před osmi lety začal vice rozumět světu designu a jsem ji za to moc vděčný.
• Která zakázka pro vás byla největší životní výzvou a která byla pro Lasvit nejdůležitějším bodem v etablování firmy na světovém trhu?
Zatím nejnáročnější zakázka byla pro Ettihad Towers v Abu Dhabi – prosklený strop o 16ti metrovém průměru, vyklenutý, z lehaného skla s fritou, krystalovými perlami, hutním sklem a konstrukcí, která musela držet shora i lávky pro údržbu. Vše seshora podsvícené i nasvícené. Náš, v té době nejlepší konstruktér, na tom strávil 5 měsíců.
No a nejdůležitější byla samozřejmě ta první z roku 2007 – The Mira Hotel v Hong Kongu. Tu kdybychom pokazili, tak by asi Lasvit skončil dříve, než začal.
• Co pro vás znamenala zakázka pro dubajské metro a jak jste se k ní dostali? Dostali jste určitá kritéria, která při tvorbě bylo nutné dodržet? Jak jste celou zakázku pojali a v jakém duchu zrealizovali?
Jednalo se o náš klíčový projekt, díky kterému Lasvit vešel ve známost po celém světě. O lukrativní zakázku se ucházelo více než deset firem s dlouholetou tradicí, což pro mladou firmu, jako byl v té době Lasvit, byla obrovská konkurence. Nás doporučil japonskému kontraktorovi, který měl projekt dubajského metra na starosti, náš japonský agent. Kontraktor nás pak představil designérovi – to byla anglická firma KCA – a ti to potom ve finále předložili zástupci dubajského šejka Mohammeda. Dost jsme přitom zariskovali. Rozhodli jsme se totiž upravit původní návrh, který schválil dubajský šejk a který všichni považovali za neměnný. Inspirace měla být vodou, oni nám ale předali technický výkres, kde se počítalo s hranatou konstrukcí. Když to viděla designérka Jitka Kamencová-Skuhravá, zděsila se. Hranaté tvary podle ní nešly s vodou dohromady. A tak jsme řekli kontraktorovi, který měl ten projekt na starosti, že návrh upravíme a třeba se to bude líbit. Výsledkem byly oblé tvary, které nakonec společně s pokročilou technologií zadavatele přesvědčily, i když naše řešení zdaleka nebylo nejlevnější.
• Co vyžadujete od designérů, kteří s vámi spolupracují?
Originalitu, pochopeni pro sklo a řemeslo, poetiku. A měli by si rozumět s naším Art Directorem Maximem Velčovským, který je pro nás vybírá.
• Jak se vám pracovalo s Rossem Lovegronem? Došlo mezi vámi někdy během projektů, které jste spolu realizovali, ke sporu?
Byla to velmi inspirativní spolupráce. On vše dělá na 100%, nic neponechá náhodě. Jediný menší spor byl možná kvůli jeho finančním nárokům, které má dost vysoké.
• Jaké zajímavé zakázky na vás čekají v roce 2014? Plánujete nějaké větší změny mezi vašimi designéry či v zaměření vaší tvorby?
Děláme čím dál více residencí, jednak unikátních svítidel a skleněných plastik na míru pro konkrétní domy či byty, a potom skvělé kolekce designových svítidel vhodné pro každého, kdo má rád řemeslo a dobrý design. Například naše dvě nové kolekce Moulds, kde se kombinují dřevěné sklářské formy se skleněnou bublinou, a Frozen, které vypadá, jako když je z ledu, měly obrovský úspěch v Miláně před pár týdny.
A úplný hit, který jsme právě s velkým úspěchem v Miláně představili, jsou „Lasvit <E>motions“ – kinetické (pohyblivé) skleněné instalace. Ani jsme nečekali tak velký a okamžitý komerční úspěch. Pracovali jsme na tom přes dva roky a ve spolupráci s firmou, která se specializuje na roboty a automaty, jsme dali dohromady něco, co nikdo jiný ještě předtím nedokázal – propojili jsme sklářské umění s high-technology. Ty plastiky lze ovládat z Iphone aplikace. Chtějí to po nás nyní jak do komerčních projektů, tak do unikátních residencí.
• Jak byste popsal světové trhy, ten západní a východní? Který je dle Vás nejnáročnější a který je Vám nejblíže?
Na východě se více experimentuje, vše jde rychleji kupředu. Na západě mají stále lepší vkus a požadavky na detail a profesionalitu jsou větší. Mě je nebližší tyto dva světy a směry propojovat, obojí má své kouzlo.
• Jak se Lasvitu daří na českém trhu a jakou váhu má na tom světovém české sklo?
My jsme se na český trh zpočátku vůbec nezaměřovali, ale teď vidím, že to možná byla chyba. Od minulého roku, kdy jsme trochu oslovili pár zajímavých developerů a architektů v Praze, máme velký zájem o spolupráci na celé řadě komerčních i residenčních projektech.
České sklo ve světě má stále skvělý zvuk, zejména v kulturně vyspělých zemích. Často ho ale znají jako klasické sklo ve stylu „PK 500 brus“. To se nám ale úspěšně daří měnit a stále častěji už si nás klienti vyhledávají sami.
• Neplánoval jste někdy přesunout ředitelství z Nového Boru na nějaké „rušnější“ místo?
Výrobně technické ředitelství určitě ne, my máme politiku vše skleněné vyrábět převážně na Novoborsku nebo jinde v ČR, nikdy ne mimo republiku. Nicméně už dnes celý marketing a část obchodu sídlí v Praze v našem showroomu v ulici Komunardu v Holešovicích. Do budoucna přesídlí celý obchod a marketing Na Příkopy 20 do budovy bývalé Živnostenské banky, kde nyní vzniká největší prezentace skla na světě a kde Lasvit je hlavní partner CPI pro tento projekt.
• Nepřemýšlel jste někdy o přestěhování se do Čech? Jak se vám vůbec v Hong Kongu žije?
V Hong Kongu jsem kvůli businessu a možná proto, aby se děti naučili dobře anglicky. Nicméně do dvou let se vrátím do Liberce, už tam mám koupený pozemek a dům.
• Jak byste několika slovy popsal tvorbu Lasvitu?
Přeměňujeme sklo v dech beroucí zážitky plné světla a dobrého designu.
• Máte nějaké motto, kterým se Vy či celý Lasvit řídíte?
„Bohemian Perfection“, nebo-li „Bohemská (kreativní) Preciznost“. Na těchto zdánlivě si odporujících hodnotách stojí celý Lasvit ve všem, co děláme.
TEXT: Hana Treutlerová, redakce Own Home
FOTO: LASVIT