Při návrhu mísy byl inspirací český kubismus v porcelánu, ale také principy islámského nekonečného ornamentu. Hexogonální tvar je odvozen od geometrizované květiny (lilie) a umožňuje tvořit nekonečné řady opakujícího se vzoru. Hodí se k využití jako dózy na drobnosti, drobné pochutiny nebo jako dekorace. Mísy byly vyrobeny v malosériové výrobě mistrem Martinem Feixem v Českém porcelánu v Dubí u Teplic. Výroba spojila tradiční řemeslo výroby porcelánu se současnou technologií 3 D tisku.
Pro vývoj nového tvaru v porcelánu bylo nejprve třeba vyrobit přesný prototyp z nenasákového materiálu. U mísy, jejíž tvar je ryze geometrický a při výrobě vyžaduje preciznost, byla metoda 3D tisku tou nejvhodnější metodou, jak daný prototyp vyrobit. Metodou slepováním jednotlivých segmentů je to téměř nemožné docílit, navíc výroba trvá několikanásobek času v porovnáním 3D tisk, viz. mísa z plošných spojů.
Touto metodou se dá rychle vyrobit prototyp, na kterém lze doladit případné nedostatky návrhu. Tou nejstarší a nejpřesnější metodou 3D tisku v současné době je trojrozměrný laserový tisk fotopolymeru. Fotopolymer je kapalina, citlivá na světlo. Paprsky UV světla, které touto kapalinou prochází, ji zároveň vytvrzují. Narozdíl od modelů, vyrobených z ABS plastu, nejsou na modelu vidět jednotlivé vrsty.
Fotopolymerový odlitek se použije na výrobu dvoudílné formy ze sádry, což je nasákavý materiál a slouží k dehydrataci výrobku z naředěné porcelánové hmoty. Výrobek se musí opatrně vyndat a nechat vysušit.
Po prvních výpalu při 900 stupních vznikne tzv. přežah neboli křehký nasákavý střep. U mís bylo třeba vybrousit tzv. nalejvák – přebytečný porcelán v hvězdici na zadní straně misky, který zůstane po nalití hlíny do formy. Poté se mísy namáčí do glazury. Jak je z fotografie patrné, do vrcholů se přidává malé množství materiálu – malé výčnělky, aby miska při výpalu měla na čem stát, protože se glazované části nesmí dotýkat desky. Po dalším výpalu na 1420 stupňů vzniká hotový produkt, u kterého je třeba ručně dobrousit hvězdici na spodní části.
V procesu výroby je nutná neustálá kontrola při nalití, vyjmutí z formy, výpalu a finálním opracování. Je nezbytné vypalovat mísu v peci na vteřiny přesnou dobu, jinak dochází k praskání v zářezech, což jsou místa nejvíce náchylná ke zborcení. Při výrobě takto náročného tvaru vzniká až 30 procent defektních výrobků. Na finálním tvaru výrobku se pozitivně podepsalo materiálové provedení. Zatímco počítačový model a prototyp z fotopolymeru zachovává všude ostré hrany a působí poněkud tvrdě, u porcelánu došlo k zaoblení, které míse dodává jemnost.
Možno zakoupit v našem e-shopu.
Design: Svetlana Kozhenova
Výroba fotopolymerového prototypu: Rapid prototyping, Turnov, ČR
Výroba porcelánové mísy: Český porcelán, Dubí u Teplic, ČR
Fotografie: Dan Friedlaender